Aké riziká predstavujú lítium-iónové batérie pre pracovníkov prvého kontaktu?
V závislosti od závažnosti nehody môže byť vysokonapäťová lítium-iónová batéria elektrického vozidla vystavená riziku poškodenia, požiaru alebo úrazu elektrickým prúdom pre každého, kto sa jej dotkne.
Podľa štúdie pri poškodení lítium-iónovej batérie hrozí nebezpečenstvo tepelného úniku – keď sa teploty a tlaky v poškodených článkoch batérie nekontrolovateľne zvyšujú a batéria môže skončiť uvoľnením a vznietením toxických plynov a explóziou.
Existuje aj riziko nebezpečného úrazu elektrickým prúdom, pretože vozidlá sa spoliehajú na oveľa viac elektrickej energie, než dokáže telo vydržať.
„Ak sa pri havárii poškodí elektrický izolačný systém, osoba, ktorá sa dotkne vozidla“ alebo odkrytého konektora, môže byť zasiahnutá elektrickým prúdom a utrpieť vážne zranenia alebo smrť, uvádza sa v správe. Ak v batérii zostane zvyšná energia a batéria sa poškodí, môže to tiež spôsobiť úraz elektrickým prúdom alebo opätovné vznietenie požiaru.
https://www.latimes.com/california/story/2025-01-30/tesla-battery-fire-fatal-crash-rescue
zdroj obrázka:
https://spectrum.ieee.org/ev-safety
Elektroauta su jednoduche.
Spalovaci motor musis nielen postavit, ale predovsetkym mazat a chladit (alebo spolu).
Elektromotor je vsade rovnaky, t.j. ak vyrobca da rovnaky vykon motora, je velmi pravdepodobne ze pod kapotou budu motory rovnakeho vyrobcu.
Baterie – tu sa setri na chladeni. Lacny sposob chladenia je ziadne chladenie – teda ked elektroauto stoji v kolone, baterie sa pekne prehrievaju a horia.
Dalsi sposob je ventilator a najdrahsi sposob je obehove chladenie (neviem, ci voda alebo nejaka fluid) – obehove ale skoro nikto nepouziva.
litiove baterie maju velmi komplikovanu elektroniku riadenia ochran, bateria sa pri roznych napatiach nabija roznymi prudmi, su tam tisice clankov…pricom kazdy moze zlyhat – vyrobna chyba, naraz, poskodenie…a zacne retazova reakcia, vybuchne cela bateria…preto by mala mat kazda bateria cidlo teploty, ale to pri takom pocte nie je mozne. Potom staci napriklad hacknut auto a zvysit nabijaci prud baterie a nechat ju dlhsie nabijat – prebit a idealny nastroj na dialkove zabijanie ludi. Nic z tohto nie je mozne na spalovacom motore. Litiove auta pri horeni maju teplotu okolo 3000 stupnov, spalovacie nasobne menej…pri horeni spalovacieho auta clovek vzdy prezije..pri litiovom skoro nikdy….