štvrtok , 18 decembra 2025

Čína ukončuje dotácie na elektrické vozidlá. Komunistický vzor dotácií preberá EÚ.

Komunistická Čína ak chce pretlačiť nejakú ideológiu, tak ju dotuje. Príkladom sú elektrické autá.

28. októbra 2025 agentúra Reuters oznámila, že Čína prijala dôležité strategické rozhodnutie: nové energetické vozidlá (NEV) (elektrické, plug-in hybridné, vodíkové palivové články) už nie sú zahrnuté medzi strategické odvetvia v jej päťročnom pláne na obdobie 2026 – 2030. To vysiela silný signál v krajine, ktorá doteraz kládla NEV do centra svojej priemyselnej politiky.

Prečo bolo toto rozhodnutie schválené?
Viac ako desať rokov Čína poskytuje masívnu podporu odvetviu elektrických vozidiel prostredníctvom nákupných dotácií, podpory výskumu a vývoja, daňových úľav, rozvoja infraštruktúry atď. Táto politická voľba priniesla ovocie, keďže Čína sa stala najväčším trhom s elektrickými vozidlami na svete a je poháňaná veľkými exportnými ambíciami.

Prečo sa teda rozhodlo nezaradiť nové energetické vozidlá medzi strategické odvetvia?
Po prvé, pretože čínsky priemysel elektrických vozidiel sa nachádza v situácii nadmernej priemyselnej kapacity. Inými slovami, tento sektor má väčšiu výrobnú kapacitu, ako je predaj alebo dopyt. Dôvodom je, že Čína má veľa tovární a príliš veľa konkurenčných značiek. Agentúra Reuters to označuje ako „boj s nadmernou ponukou“: konkurencia stlačila marže výrobcov a sťažila uplatňovanie predajného modelu založeného výlučne na objeme. Ešte výrečnejšie je, že podľa údajov spoločnosti Jato Dynamics má 93 zo 169 výrobcov pôsobiacich v Číne podiel na trhu menší ako 0,1 %.

Čo to bude znamenať pre tento priemysel?
Je zrejmé, že menšia priama podpora zo strany štátu znamená, že subjekty v tomto sektore sa budú musieť prispôsobiť:

Menší výrobcovia s nízkou dlhodobou spoľahlivosťou budú nútení sa spájať, stiahnuť sa z trhu alebo sa nechať odkúpiť silnejšími skupinami, ktoré budú mať výhodu.
Keďže domáci trh sa momentálne javí ako nasýtený, čínski výrobcovia sa budú musieť viac zamerať na zahraničné trhy (Európa, Ázia, Latinská Amerika), aby si udržali svoj rast. Na to budú musieť diferencovať svoje produkty (technológia, kvalita, servis) a nielen vstúpiť do cenovej vojny.

O elektrické autá nie je proste záujem. Na Slovensku činský Honqgi predal mnoho spaľovacich áut a ešte ani jedno elektrické auto.

zdroj:
https://www.ecomotorsnews.com/en/news/china-excludes-new-energy-vehicles-from-the-15%E1%B5%89-five-year-plan

   Send article as PDF   

Check Also

Jeep sťahuje vyše 320 000 hybridov s lítiovými batériami po požiaroch 19 áut a vysokých rizikách ďalších požiarov. Majiteľom odporúča autá nenabíjať.

Politici a iná čvarga vie dobre, prečo si ich nekupujú a nechodia na nich. Jeep …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *