Havária UPS v Dubaji: Záverečná správa GCAA spája nehodu s lítiovými batériami
Generálny úrad civilného letectva Spojených arabských emirátov (GCAA) vydal záverečnú správu o vyšetrovaní leteckej nehody nákladného lietadla UPS, ktoré havarovalo 3. septembra 2010 v púšti neďaleko Dubaja.
Lietadlo odštartovalo z Dubaja približne 45 minút skôr ako plánovaný nákladný let do Kolína nad Rýnom v Nemecku, ale letová posádka vyhlásila núdzový stav a požiadala o okamžitý návrat do Dubaja. Lietadlo narazilo do základne emirátskej armády v blízkosti rušnej diaľničnej križovatky, približne deväť míľ od medzinárodného letiska v Dubaji. Obaja členovia letovej posádky utrpeli smrteľné zranenia.
V správe zverejnenej včera sa uvádza, že „vyšetrovanie s primeranou istotou dospelo k záveru, že oheň vznikol v časti nákladu, ktorá obsahovala okrem iného lítiové batérie“.
Správa GCAA Spojených arabských emirátov uvádza, že požiar vznikol v časti nákladu, ktorá obsahovala „značné množstvo lítiových batérií a iných horľavých materiálov“, a dodáva, že „požiar sa rýchlo rozšíril do katastrofických rozmerov“.
322-stránková správa o nehode, pri ktorej zahynuli obaja piloti, poukazuje na prítomnosť lítiových batérií v nákladnom priestore ako na možnú príčinu vznietenia, ktoré sa následne rozšírilo na ostatné horľavé materiály v okolí. „Je možné, že lítiová batéria alebo batérie z dôvodov, ktoré nie je možné určiť, utrpeli energetickú poruchu charakterizovanú tepelným únikom a samovoľným vznietením, čím sa spustila reťazová reakcia, ktorá sa rozšírila na prítomné horľavé materiály,“ konštatuje správa.
Poruchové lítiové batérie boli nedávno spojené s dočasným uzemnením celej flotily lietadiel Boeing 787 Dreamliner po tom, čo bol nahlásený požiar v batérii zaparkovaného lietadla 787 spoločnosti Japan Airlines, po ktorom nasledovalo núdzové pristátie lietadla 787 spoločnosti All Nippon Airways kvôli dymu vychádzajúcemu z jeho lítiovej batérie.
„Akonáhle batéria dosiahne teplotný únik, nie je možné ju uhasiť hasiacimi prostriedkami používanými na palube lietadla a existuje riziko samovznietenia susedných horľavých materiálov.“
Správa tiež tvrdí, že „prepravcovia niektorých nákladov lítiových batérií naložených v Hongkongu tieto zásielky riadne neoznámili“ a navyše neposkytli testovacie správy, ako to vyžadujú odporúčania OSN na overenie, či konštrukcia týchto batérií je v súlade s modálnymi predpismi OSN.