Tradičné techniky hasenia požiarov často zlyhávajú v prípade elektrických vozidiel (EV), ktoré sa môžu opäť vznietiť aj niekoľko hodín po prvotnom požiari, uvádza Nu.nl.
Problém spočíva v konštrukcii batérií: batérie sú zabudované do podlahy vozidla a vznietenie jednej bunky môže vyvolať reťazovú reakciu. Toxické, horľavé plyny tiež zvyšujú riziko výbuchov.
Niektorí predstavitelia hasičského zboru teraz navrhujú zakázať elektrické vozidlá v podzemných garážach a varujú, že požiare batérií sú príliš ťažko kontrolovateľné a predstavujú vážne bezpečnostné riziko v uzavretých priestoroch.
Esther Lieben z národnej pracovnej skupiny hasičského zboru pre energetickú transformáciu povedala portálu Nu.nl, že videla, ako budova zachvátili plamene, keď sa nepodarilo dostať k horiacemu elektrickému vozidlu päť poschodí pod zemou. „Osobne by som uvítala celoštátny zákaz plug-in áut v podzemných garážach,“ povedala.
V apríli musel byť evakuovaný supermarket v Enschede po tom, ako v podzemnej garáži začal horieť elektromobil. Incident nasledoval po sérii mediálne známych požiarov, vrátane požiaru na nákladnej lodi v júni, ktorá prevážala okolo 800 elektrických a hybridných vozidiel.
Požiare týkajúce sa elektrických vozidiel vzrástli v roku 2024 o 10 %, uviedol Holandský inštitút pre verejnú bezpečnosť (NIPV). Z 356 prípadov sa 221 týkalo požiaru vozidla a štvrtina bola spojená s akumulátormi. Hoci spontánne požiare akumulátorov sú zriedkavé, hasiči stále majú problémy s ich hasením, keď už raz vypuknú.
Špecializované zariadenia, ako napríklad ponorné kontajnery alebo vodné trysky s ultra vysokým tlakom (UHD), môžu pomôcť pri hasení požiarov batérií, ale sú drahé a nie vždy praktické.
Liebenová uviedla, že elektrické vozidlá a nabíjacie stanice by mali byť obmedzené na parkoviská na prízemí. „Bohužiaľ, naše bezpečnostné tímy sú často pozývané príliš neskoro v procese projektovania,“ povedala. „Niekedy sa nám dokonca vysmievajú.“
zdroj:
https://www.dutchnews.nl/2025/08/fire-brigade-struggles-to-deal-with-electric-vehicle-fires/