Významný hráč v americkej lodnej doprave vydal zákaz používania elektrických vozidiel po ničivých požiaroch na mori.
Americká lodná spoločnosť po sérii požiarov na mori zakázala jazdu elektrických vozidiel na svojich lodiach.
Posledný požiar spôsobil, že automobilová loď Morning Midas s viac ako 3 000 autami na palube horela na mori tri týždne a potom sa prevrátila a potopila vo vzdialenosti viac ako 16 000 metrov neďaleko Aljašky.
Nasleduje po podobných udalostiach, ktoré sa stali v prípade automobilových dopravcov, ako je Fremantle Highway v roku 2023 a Felicity Ace v roku 2022.
Všetky tri lode prevážali kombináciu elektrických, hybridných a konvenčne poháňaných vozidiel.
Spoločnosť Matson, ktorá sa špecializuje na prepravu tovaru vrátane vozidiel medzi pevninou USA, Havajom, Guamom a Aljaškou, prekvapila zákazníkov v júli vyhlásením zákazu prepravy elektrických vozidiel.
Vo vyhlásení spoločnosti sa uvádza, že „z dôvodu rastúcich obáv o bezpečnosť prepravy vozidiel poháňaných veľkými lítium-iónovými batériami spoločnosť Matson pozastavuje prijímanie použitých alebo nových elektrických vozidiel (EV) a hybridných vozidiel na prepravu na palube svojich plavidiel,“ uvádza sa v ňom.
„S okamžitou platnosťou sme prestali prijímať nové rezervácie na tieto prepravy do/z všetkých obchodov.“
Spoločnosť tvrdí, že „naďalej podporuje úsilie odvetvia o vypracovanie komplexných noriem a postupov na riešenie rizika požiaru, ktoré predstavujú lítium-iónové batérie na mori, a plánuje obnoviť ich prijímanie, keď bude možné zaviesť vhodné bezpečnostné riešenia, ktoré spĺňajú naše požiadavky.“
Americký úrad pre námornú dopravu (ABS) uvádza, že „batérie, ktoré poháňajú elektrické vozidlá, predstavujú jedinečné riziko požiaru, najmä tepelného úniku… Požiar lítium-iónových batérií sa môže ťažko uhasiť, horí pri extrémne vysokých teplotách, vytvára horľavé a toxické plyny a môže sa znovu vznietiť aj po zdanlivej kontrole“.
Christopher Wiernicki, predseda a výkonný riaditeľ ABS, hovorí, že „požiare elektrických vozidiel môžu dosiahnuť teplotu 650 °C (1 200 °F) alebo vyššiu a predstavujú bezprecedentné bezpečnostné výzvy pre lodný priemysel, ktorý spája vyrobené vozidlá s globálnymi trhmi“.