štvrtok , 10 júla 2025

Los Angeles opäť v plameňoch, aj vďaka elektrickým autám

Waymo sú samojazdiace „robotické“ elektrické autá, rozšírené najmä v Los Angeles.

Počas nedávnych protestov v Los Angeles spôsobili požiare „tepelný únik – thermal runaway “ v niekoľkých lítium-iónových batériách robotických áut Waymo. Tento jav spôsobil, že teplota prekročila 1 000 stupňov Celzia, vyparila sa veľká časť áut.

Tu si môžte pozrieť zhorené elektrické auto Waymo počas protestov 8.júna 2025

Ľudia sa búrili aj voči autonómnej elektromobilite ako príčinu sledovania ľudí, obmedzovania slobôd do budúcnosti, riziká požiarov:
https://www.mojelektromobil.sk/autonomne-vozidla-waymo-sa-stali-obetou-demonstracii-v-los-angeles/

Predstavte si, že sledujete horiace auto, až sa zdá, že sa vyparí a samotná ulica sa začne prehýbať. To sa stalo v nedeľu v Los Angeles, keď protestujúci podpálili najmenej päť robotických vozidiel značky Jaguar I-Pace. Keď sa dym rozplynul, prakticky celá škrupina každého auta – jeho strecha, dvere, kapota, kufor a panely karosérie – zmizla, zostali len disky kolies a stopy hliníkového šnurovania.

Prečo požiare spôsobili takú deštrukciu? Odpoveď sa začína pri batérii. Každý I-Pace môže niesť približne 90 kilowatthodín uskladnenej chemickej energie, čo je porovnateľné s približne 170 librami (77 kilogramov) TNT výbušniny. Táto energia je rozložená v stovkách lítium-iónových vrecúškových článkov, ktoré sú uzavreté v horľavom elektrolyte a oddelené polymérovými fóliami tenkými ako plastové vrecká na desiatu. Keď sa niektorý článok prepichne alebo prehreje – alebo sa zapáli pomocou zápalného zariadenia – chemické reakcie vytvárajú viac tepla, než dokáže článok vylúčiť, a susedné články nasledujú v reťazovej reakcii. Táto pozitívna spätná väzba sa nazýva „tepelný únik“. Podľa štúdie z roku 2024 v časopise Journal of Power Sources môže pri horení batérie jej teplota prekročiť 1 000 stupňov Celzia.

Vtedy sa balenie stáva vlastnou pecou. Hliníkové časti podlahy vozidla sa vzdajú, skvapalnia sa pri teplote približne 660 °C a vezmú so sebou podvozok. Horčíkové diely – rámy základne sedadiel, konzola, ktorá drží stĺpik riadenia, a priečny nosník vozidla, ktorý sa nachádza za prístrojovou doskou – sa rozžiaria jasnou bielou farbou. Kúsky horčíka sa môžu vznietiť a prudko horieť. Plasty miznú ako para, kolesá strácajú pneumatiku a dokonca aj stožiar lidaru na streche rýchlo pripomína prepečený marshmallow. V štúdii z roku 2025 v časopise Fire Technology a v štúdii z roku 2023 v časopise Applied Energy sa uvádza, že umiestnenie batérie na podlahe – niekedy označované ako „skateboardová architektúra“ – robí z podlahy najhorúcejšiu zónu. Plamene tak sálajú smerom nahor a von, čím sa všetko nad nimi upečie a ľudia často zhoria na popol.

Po celý čas sa z batériových článkov uvoľňuje fluorovodík, toxický plyn, ktorý dráždi pľúca a ktorý bol zdokumentovaný pri laboratórnych testoch spaľovania komerčných lítiových batérií. Medzi znepokojujúce scény z nedávnych protestov v Los Angeles, ktoré vypukli kvôli federálnym imigračným raziám, patria tie, v ktorých protestujúci stáli okolo horiacich Waymov. V minulosti sa pri príchode na miesta s horiacimi lítium-iónovými batériami vyskytli popáleniny hrdla a dýchacie ťažkosti u prvých záchranárov bez ochrany dodávaným vzduchom. V závislosti od množstva fluorovodíka môže vystavená osoba začať vykašliavať krv v priebehu niekoľkých minút. Zatiaľ čo vdýchnutie koncentrácie nad približne 30 častíc na milión (ppm) je bezprostredne nebezpečné pre zdravie, 50 ppm môže byť podľa amerického Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb smrteľné pri vdýchnutí počas pol hodiny až hodiny. Agentúra na ochranu životného prostredia odhaduje, že vystavenie 170 ppm počas 10 minút môže byť smrteľné. Merania vykonané v blízkosti požiarov elektrických vozidiel (EV) ukazujú najvyššie hodnoty 150 až 450 ppm, pričom počas väčšiny požiarov sa hodnoty pohybujú okolo 50 ppm.

Hasiči takéto požiare nazývajú „požiare batérií“ a nenávidia ich. Nehorľavé peny pomáhajú len málo a hasiči teraz uprednostňujú vysokotlakové vodné laná alebo ponorné jamy. Uhasiť rozbehnutú batériu zvyčajne znamená znížiť teplotu pod hranicu rozbehnutia každého posledného článku batérie – úloha, ktorá podľa rozhovoru s Thayerom Smithom z hasičského zboru v Austine z roku 2021 môže pohltiť 30 000 až 40 000 galónov (približne 114 000 až 151 000 litrov) vody. To je najmenej 40-násobok množstva vody potrebného na uhasenie požiaru benzínového auta. Ak zasiahnete plamene príliš mierne, uviaznutá energia sa po niekoľkých hodinách opäť rozhorí – na túto zvláštnosť upozornil Národný úrad pre bezpečnosť dopravy vo svojej správe o nebezpečenstve pri hasení elektrických vozidiel z roku 2020.

Konštruktéri automobilov sa snažili toto nebezpečenstvo riešiť. Softvér monitoruje teplotu článkov a spomaľuje rýchlosť nabíjania batérií, aby sa zabránilo ich prehriatiu. A ak sa niečo nezdá, automaticky preruší prúd. Ani ten najlepší kód však nedokáže prepísať chémiu: v roku 2023 Jaguar stiahol viac ako 6 400 vozidiel I-Pace po tom, čo sa najmenej tucet z nich vznietilo od prehriatych batérií – ktoré sa pravdepodobne skratovali v dôsledku výrobných chýb v ich vrecúškových článkoch. K šiestim požiarom došlo, keď bolo vozidlo zapojené do elektrickej siete alebo v priebehu niekoľkých minút po odpojení zo siete. Flotila Waymo dostala aktualizáciu na lepšiu reguláciu batérií, ale softvér nepomôže, keď niekto rozbije jedno z okien auta a zapáli jeho interiér „provizórnym plameňometom“, ako informoval denník Los Angeles Times.

Keď však elektromobil horí, fyzikálne zákony sa menia. Už nebojujete s kalužou benzínu na asfalte; bojujete s energeticky hustou batériou z oxidu kovu, ktorá je odhodlaná dokončiť to, čo začala – a v takýchto prípadoch môže jediný Molotovov koktail zmeniť elegantné robotaxi na kaluž roztavenej zliatiny.

Aj preto politici a vplyvné osoby nechodia v elektromobiloch. Aj preto Izrael má menej ako 3% elektrických áut.

https://www.scientificamerican.com/article/why-the-waymo-car-fires-in-recent-los-angeles-protests-caused-the-robotaxis/

   Send article as PDF   

Check Also

Ďalší požiar elektrického auta na kraji lesa. Mohol zhorieť les.

Elektrické autá nielen spaľujú ľudí na popol, ale vyvolávajú aj obrovské požiare domov, dokonca celých …

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *